رواية ( ومازال قلبي ينزف ) الفصل السابع بقلم :- أسماء أبوشادي
______________
ما هذا الحب وما هو الحب من الأساس
هل خلق ذلك الإحساس لكي يعذب البشر
هل الحب هو أن نتعلق ببعض الأشخاص
ويصبحوا كل شئ لنا وبعدها يتركونا نتعذب ونتآلم دون أن يخبرونا حتى عن سبب فراقهم لنا وتخليهم عنا
إذا كان هذا هو الحب فلا أريد أن أحب
تبا للحب ولمن يريده
______________________
ساهر / أزاي بعد الحب دا كله تسيبوا بعض وتفترقوا إيه السبب
سما / معرفش
ساهر / نعم هو إيه اللي متعرفيش
سما / معرفش أزاي سبني بعد كل الحب ده ولا أعرف هو سبني ليه
ساهر / طيب هو قالك إيه سابك أزاي
فلاش باااااااااااك
سما خلصت أمتحانات وفي أخر يوم للامتحانات راجعة البيت مع نور
سما / الحمد لله أخيرا خلصت وهبقي المهندسة سما
نور / الحمد لله دا انتي طلعتي روحي معاكي أنا كنت خلاص هموت
سما / قلبي بعد الشر عنك
نور / المهم أنا هسافر يومين شغل بره البلد أن شاء الله اول ما أرجع هاجى على بيتكم علشان اخطبك ونتجوز على طول مافيش وقت تاني هيضيع
سما / حبيبي اللي يريحك أنا هعمله أنا ملكك ومافيش حاجة هتمنعني عنك تاني
نور / قلبي ربنا يخليكي ليا
( وسافر نور وكان كل يوم بيكلم سما في التليفون ولأن نور كان بيعمل فرع جديد لشركتهم برة مصر غاب شوية في السفرية ونتيجة سما ظهرت ونجحت بتقدير جيد جدا ولسه نور بردو مارجعش وفي يوم اتصل بسما )
نور / سمايا وحشتيني
سما / وعليكم السلام ورحمة الله أنا الحمد لله كويسة
نور / أنا ماسلمتش عليكي وما قولتش أزيك
أنا بقول وحشتيني
سما / ما أنا لو كنت وحشتك كنت رجعت بقالك اد أيه مسافر وحشتني اوى
نور / حبيبتي والله غصب عني أنا إن شاء الله راجع وأول ما أوصل هكون في بيتكوا علشان تكوني مراتي وأنا بخلص الشغل دا كله علشان أفضالك يا جميل
سما / قلبي بجد انا مبسوطة اوى
( وفضلوا يتكلموا شوية مع بعض وأتفقوا أن الخميس اللي جاي خطوبتهم ونور طلب منها تعرف أبوها ان نور هييجي هو وابوه علشان يطلبوا أيد سما وخلصت المكالمة و تاني يوم الصبح سما عرفت أبوها ان بعد بكرة واللي هو يوم الخميس نور هو وابوه هييجوا يخطبوها
وعدى اليوم ونور اتصل تاني بسما واطمن عليها وجه يوم الأربع وطول اليوم سما مبسوطة بس في اليوم دا نور ما أتصلش بسما خالص وهي قلقت بس رجعت قالت يمكن كان مشغول ولا حاجة وجه يوم الخميس )
سما وأبوها وأمها ونسمه صاحبتها قاعدين مستنين نور وابوه بس ماحدش جه
عادل / يعني مافيش حد جه يا سما لا نور ولا أبوه
نسمه / الغايب حجته معاه يا عمي زمنهم جايين
سلوى أم سما / إنتي متأكدة أن هو قالك أنه جاي النهاردة
سما / أيوة يا ماما متأكدة أنا قلقانة عليه أوي ليكون جراله حاجة لأن من أمبارح موبايله مقفول
عادل / ماتقلقيش يا حبيبتي ان شاء الله خير
( وفضل التوتر والقلق موجودين لحد الساعة 12 باليل وماحدش جه خالص ولا نور أتصل والكل دخل نام ونسمه رجعت بيتها وكلهم فعلا قلقانين على نور لأنهم عارفين أنه بيتمني اليوم دا من زمان أوي وسما قررت أنها الصبح هتروح الشركة تسأل علي نور مع أنه مانعها قبل كدة ماتروحش الشركة ابدا وأول ما طلع النهار سما لبست هدومها بس قبل ما تخرج تليفونها رن وكان دا أتصال من نور )
سما / نور حبيبي انت فين وعامل ايه انت كويس جرالك حاجة فيك ايه يا عمري.
نور / أهدي يا سما واسمعيني الأول
سما / أسفة يا حبيبي أتكلم أنا سمعاك
نور / اجهزي وانزلي أنا واقف تحت بيتكوا
سما / طيب واقف تحت ليه ما تطلع
نور / سما اسمعي الكلام بقى واخلصي أنزلي ( وقفل نور التليفون من قبل ما سما ترد عليه وفعلا سما نزلتله وركبت العربية وأول ما شفته في العربية كانت هتموت وتحضنه بس قالت لما نروح المكان اللي بنتكلم فيه هحضنه ماهو خلاص كلها يومين وهيبقي جوزي وأول ما وصلوا ونزلوا من العربية )
سما حضنت نور جامد وهي بتقوله :- حبيبي وحشتني اوى اوى انت ماتعرفش انا قلقت عليك اد ايه امبارح لما ماجتش
( سما حضناه جامد بس لاحظت أن هو مش حاضنها وأن ايديه جنبه مالفهاش حولين ظهرها)
سما / نور حبيبي مالك أنت فيك حاجة
نور / لأ مافيش أنا بس عايز أتكلم معاكي شوية
سما / أتكلم يا حبيبي سمعاك قول كل اللي انت عايز تقوله
نور / سما أحنا لازم نسيب بعض وكل اللي بينا لازم ينتهي
سما / نور بطل بقى بالله عليك أنا مش حمل مقالب وهزار
نور / سما أنا مابهزرش أحنا ما ننفعش لبعض أفهمي بقي
سما / نور أنت عارف انت بتقول ايه نور علي فكرة لو ما بطلتش دلوقتي أنا هسيبك وامشي
نور / أنا قلت اللي عندي وانتي حرة ويلا بقى علشان أنا ورايا شغل أركبي علشان أرجعك مكان ما جبتك
( سما مصدومة مش مصدقة حاجة من اللي بتحصل وركبت معاه علشان يوصلها وفعلا وصلوا وسما كانت طول الطريق ساكتة ما بتتكلمش بس ماشالتش عنيها من على نور اللي مابصلهاش ولا مرة ونزلت سما طلعت على شقتهم جري ودخلت أوضتها ومنعت أي حد يتكلم معاها في الموضوع ده ولا يسألها على حاجة وفكرت وقالت إن نور عمره ما يقدر يعيش من غيرها ولا لحظة وقالت أنه أكيد بيمتحنها وعايز يشوف هي هتعمل ايه وأنه أكيد هييجي يصالحها )
وفضلت سما في بيتهم مابتطلعش منه لحد يوم حفلة التخرج وكانت حاسة ان نور هيكون هناك علشان يشوفها ويقولها اد ايه وحشته وأنه كان بيختبر حبها بس كانت المفاجأة أن نور ماراحش الحفلة فسابت سما الدنيا كلها وجريت وهي مرعوبة يكون كل اللي نور قاله كان بجد وراحت الشركة عند نور وطلبت من السكرتيرة تقابله
السكرتيرة / يا فندم من غير معاد سابق مقدرش أدخلك
( سما لما لقيت مافيش فايدة جريت على الباب فتحته ودخلت بسرعة قبل ما السكرتيرة تمنعها )
نور / سما أنتي هنا
السكرتيرة / والله يا فندم أنا قولتلها ماينفعش تدخل من غير معاد بس هي جريت ودخلت لحضرتك
نور / خلاص أطلعي أنتي بره
وخرجت السكرتيرة وبص نور لسما وقالها
نور / إيه جابك هنا يا بشمهندسة سما
سما / نور أنت إيه اللي بتعمله دا أنت ليه بتعمل كدة أنا سماك وحبيتك ليه بتعمل معايا كدة
نور / أولا أسمي أستاذ نور ثانيا أنتي كنتي حبيبتي يعني فعل ماضي وأنا معملتش معاكي حاجة أنتي اللي دخلتي مكتبي من غير أستأزان
سما وهي بتبكي / نور أرجوك متكلمنيش كدة أنا مقدرش أعيش من غيرك متسبنيش أبوس أيديك
نور / لو سمحتي أتفضلي من هنا بدل ما أطلبلك الأمن
سما بصوت عالي / طيب ليه أنا عملت إيه يخليك تسيبني وتبعد عني
نور / ما عملتيش بس أنا مليت منك ومش عايز اشوفك تاني
سما بصوت منهار / طيب ووعودك ليا وكل اللي بنا ودونيتنا اللي هنبنيها سوى
نور / أوووووف أنتي معندكيش دم بقولك زهقت منك أطلعي بره
( وطلب السكرتيرة وقالها أرميها برة ومتخليهاش تقابلني تاني ورجعت سما البيت منهارة )
باااااااك
ساهر / طيب وأنتي عملتي إيه بعد كدة وأهلك قالوا إيه
سما / أنا ماعملتش حاجة بس قلت لأهلي أنه خلاص مافيش نصيب وفضلت في بيتنا ما اخرجش ابدا وقررت اني هستناه لحد ما يعرف انه مايقدرش يعيش من غيري ويرجعلي ويقولي إيه السبب اللي خلاه يسيبني ويبعد عني
ساهر / بس أنتي أتحملتي أزاي كل ده أزاي أتحملتي يخرج من حياتك بعد ما كان هو كل حياتك
سما / بالأمل أتحملت لأني عندي أمل في الحب اللي كان بينا وفي الوعود اللي وعدنا بعض بيها وكمان لما أنس قالي أن شركتكوا محتاجة موظفين أنا قلت فرصة علشان أبعد عنه وعن المكان اللي هو عايش فيه ويعرف قيمتي وإنه مش هيقدر يكمل من غيري ومن غير حضني وكمان علشان أشغل تفكيري في الشغل شوية لأني لقيت نفسي بضيع
ساهر / أنتي عارفة أنا راجل أهوه بس لو حبيت كدة واللي حبيتها. بعدت عني بالطريقة دي ممكن أنتحر
سما بضحكة مكسورة/ ههههههههههههه فكرك ما جتش في بالي الفكرة دي بس أنا الحمد لله مؤمنة بربنا وعارفه كويس إن اللي مكتوبلي هشوفه
( خلص الكلام بينهم وبدأ الشغل ومش أي شغل دا شغل صعب جدا بس برغم رفض سما إن أي حد يساعدها كان أنس وساهر بيساعدوها أوقات وكمان تالين بس ضغط الشغل كله كان على سما لوحدها والمشروع ده أخد شهر بحاله مليان بالتعب الكبير جدا وسهر كتير وتفكير أكتر من سما
بس فعلا ربنا ما بيضيعش تعب حد والمشروع أتنفذ وعجب العميل جدا و سما أترقت في شغلها واخدت مكافأة كبيرة وأنس قرر يعزم تالين وساهر على العشا في بيتهم وكان من جواه بيتمني أن سما وساهر يقربوا لبعض وفعلا الكل وافق أنهم يتعشوا سوي و اجتمعوا هناك في البيت عند مديحة )
مديحة / والله يا حبايب قلبي نورتونا
تالين / الله يخليكي يا طنط
ساهر / الله يخليكي يا ست الكل البيت منور بيكي أنتي
أنس / يعني إيه منور بالحاجة بس وأنا و سما مضلمينه يعني
ساهر / لأ طبعا سما منورة دبي كلها
أنس / أه كدة بقى أنا وقعت من قعر الاوفا وضلمت البلد كلها
تالين / لأ طبعا يا انس دا أنت نورت الإمارات كلها
أنس أتفاجئ إنها أول مرة تقولوا أنس بدون ألقاب ومعرفش يرد واللي ردت سما اللي من أول ما قعدوا كلهم ما بتتكلمش
سما / ما تفرحش أوي كدة دي بتجاملك مش اأكتر
تالين / لأ والله أنا بقول الصدق
( المهم أستمر العشا والقاعدة الحلوة وطول القاعدة سما بتحاول تقرب أنس من تالين و أنس بيحاول يقرب سما من ساهر وشوية وتليفون سما رن ودخلت أوضتها ترد لأن اللي بتتصل نسمه صاحبتها )
سما / قلبي يا ناس وحشتيني عاملة إيه
ردت نسمه بصوت متوتر / أنا الحمد لله كويسة يا قلبي إنتي أخبارك إيه وأخبار شغلك
سما / مالك يا نسمه في حاجة حصلت ردي عليا بسرعة
نسمه / سما هو أنتي لسه بتفكري في نور وبتستنيه
سما / من غير لف ولا دوران قوليلي بسرعة نور حبيبي جراله حاجة
نسمه / سما فوقي بقا مابقاش حبيبك هو بطل يحبك دا إذا كان حبك من الأول أساسا
سما / نسمه لو سمحتي فهميني في إيه
نسمه / البيه اللي أنتي بتقولي إنه كان بيعشقك وإنه هيموت من غيرك شفته قاعد مع واحدة النهاردة في النادي ولما سألت عرفت إنها خطيبته
سما / إنتي كدابة دا مستحيل
نسمه / والله العظيم دا اللي حصل وأنا صورتلك فيديو وهما قاعدين مع بعض وبيمسك إيديها وكمان أخدتلهم صورتين لما قاموا يمشوا وهو كان ماسكها من إيديها
وأنا هبعتهملك على الواتس علشان تصدقي إن هو أساسا نسيكي
(وفعلا بعتتلها الصور وسما شافتهم
أثناء ما سما في أوضتها بتشوف الصور الكل أستغيبها برة وقامت مديحة علشان تشوفها
وخبطت عليها بس سما ماردتش فامديحة فتحت الباب ودخلت بس أول ما دخلت راحت مصرخة
أنس وساهر وتالين سمعوا صرخة عالية فراحوا بسرعة على أوضة سما لقيوها واقعة في الأرض وغايبة عن الدنيا كلها
تالين بفزع كبير / يا الله شو هالدم